Tahap
Penerimaan dalam Kajian Analisis Wacana
Abstrak
Tahap
penerimaan merupakan sesuatu yang penting dalam wacana kerana tahap penerimaan
akan menilai tahap penerimaan dan pemahaman pendengar atau pembaca terhadap
sesebuah teks. Tahap penerimaan ini dilihat dalam dua keadaan iaitu penerimaan
tinggi dan penerimaan rendah. Oleh itu, analisis ini akan menganalisis dengan
lebih terperinci tentang tahap penerimaan tinggi dan juga tahap penerimaan
rendah berdasarkan contoh-contoh yang diberikan. Selain itu, analisis ini juga
akan melihat perkaitan antara tahap penerimaan dengan tahap kebolehbacaan
kerana dilihat berupaya mempengaruhi tahap penerimaan seseorang pembaca atau
pendengar. Hal ini disebabkan, tahap kebolehbacaan berkaitan dengan aspek
seperti proses membaca, iaitu kefasihan dan pemahaman. Tambahan pula, analisis
ini juga turut menyelitkan langkah-langkah untuk mengatasi setiap permasalahan
yang mengakibatkan sesuatu ayat itu dikategorikan sebagai penerimaan rendah.
Kata
kunci
: wacana, tahap penerimaan, penerimaan tinggi, penerimaan rendah, tahap
kebolehbacaan,
Pendahuluan
Menurut
Henry Guntur Tarigan, wacana merupakan satuan bahasa yang terlengkap dan
tertinggi atau terbesar di atas kalimat atau klausa dengan koherensi dan kohesi
tinggi yang berkesinambungan yang mempunyai awal dan akhir yang disampaikan
secara lisan atau tertulis. Hal ini bermaksud setiap ayat, cerita, dialog
mahupun buku seharusnya mempunyai awal dan akhir iaitu dimulai dengan
kesenyapan dan diakhiri dengan kesenyapan.
Asmah
Haji omar pula, mendefinisikan wacana sebagai unit bahasa yang melebihi batas
ayat. Hal ini bermakna, wacana boleh terdiri daripada ayat, sejumlah ayat,
ceraian bab, buku dan sebagainya. Tambahan pula turut memperlihatkan kesatuan
dan hubungan antara butir-butir fikiran dan perkembangan akaliah yang terdapat
di dalamnya. Selain itu, menurut Sanat Md. Nasir (2002), wacana merujuk kepada
teks, iaitu unit bahasa yang melebihi unit teks. Unit teks boleh berdiri
sebagai satu ayat yang baik secara fonik mahupun grafik. Tambah beliau lagi,
wacana bermakna bidang kajian terhadap unit bahasa tersebut. Hal ini menyamai
dengan maksud analisis wacana. Analisis teks, linguistik teks ataupun
linguistik wacana.
Menurut
Mohd Rashid Md Idris et al. dalam
Analisis Wacana (2012: 104) analisis wacana merujuk kepada usaha mengkaji
organisasi bahasa yang melampaui peringkat ayat dan klausa. Wacana merupakan
rakaman kebahasaan yang menyentuh tentang peristiwa komunikasi. Seterusnya,
analisis wacana juga turut meneliti penggunaan bahasa dan konteks serta
dianggap penggunaan bahasa dalam konteks yang membawa makna. Hal ini demikian
kerana, wacana akan wujud apabila berlakunya interaksi antara penulis dengan
pembaca jika melibatkan karangan atau komunikasi bertulis.
Analisis
wacana disebut juga sebagai kajian wacana, linguistik teks atau tatabahasa
wacana. Bidang ini sebenarnya merealisasikan konsep unit tatabahasa yang
tertinggi, terbesar atau terlengkap sebagai korpus bahasa yang dikaji.
Seterusnya, analisis wacana merupakan cabang ilmu bahasa yang dikembangkan
untuk menganalisis suatu unit bahasa yang lebih besar daripada kalimat
(Soeseno, 1992: 1). Tambahnya lagi, analisis wacana merujuk kepada usaha dalam
mengkaji organisasi bahasa yang melampaui peringkat ayat dan klausa. Kajian
yang akan dilakukan ini ialah tahap penerimaan dalam kajian analisis wacana.
Oleh itu, pengkaji akan menjelaskan secara terperinci berkaitan tajuk tersebut.
Menurut
Mohd Rashid Md Idris et al. dalam
Tatabahasa Wacana (2012: 33) tahap penerimaan merupakan penilaian yang dibuat
oleh penulis terhadap kebolehan membaca mesej yang disampaikan. Disamping itu,
menilai pemahaman pendengar atau pembaca terhadap sesuatu teks. Pembaca atau
pendengar berfungsi untuk menentukan sesebuah wacana yang dihasilkan oleh
penulis atau penutur dapat difahami dengan jelas atau tidak. Oleh itu, dapat dikatakan
bahawa pendengar atau pembaca merupakan penerima wacana. Tahap penerimaan boleh
dibahagikan kepada dua iaitu penerimaan tinggi dan penerimaan rendah.
Penerimaan tinggi berlaku sekiranya pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya
wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk tulisan ataupun lisan. Penerimaan
rendah pula terjadi sekiranya sesuatu ayat tidak bermakna dan tidak dapat
difahami oleh pembaca atau pendengar . Jika hal ini berlaku, ayat tersebut
tidak dikategorikan sebagai sebuah wacana.
Metodologi Kajian
Kaedah
kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan. Pengkaji
memulakan langkah pertama dengan membuat pelbagai pembacaan ke atas buku-buku
rujukan yang berkaitan dengan tajuk yang dikaji iaitu Tahap Penerimaan dalam
Kajian Analisis Wacana di Perpustakaan Tuanku Bainun Universiti Pendidikan
Sultan Idris. Antara bahan bacaan tersebut ialah Tatabahasa Wacana, Analisis
Wacana, Kamus Dewan Edisi Keempat dan lain-lain. Selain itu, maklumat daripada
laman sesawang juga turut diambil dan digunakna untuk menambah maklumat yang
sedia ada.
Objektif Kajian
Analisis
yang dilakukan ini merangkumi objektif-objektif seperti yang berikut :
i)
Mengenal pasti tahap penerimaan sama ada tinggi atau rendah dalam sesebuah
wacana
ii)
Melihat perkaitan antara tahap penerimaan dengan tahap kebolehbacaan
iii)
Mengenal pasti langkah-langkah untuk mengatasai tahap penerimaan rendah.
Batasan Kajian
Analisis
ini hanya tertumpu kepada bidang analisis wacana sahaja kerana tahap penerimaan
merupakan aspek yang terdapat dalam bidang analisis wacana. Analisis ini
tertumpu kepada dua tahap penerimaan iaitu penerimaan tinggi dan penerimaan
rendah berdasarkan contoh-contoh yang diberikan. Selain itu, melihat perkaitan
antara tahap penerimaan dengan tahap kebolehbacaan pembaca atau pendengar
terhadap sesebuah teks dan langkah yang sesuai untuk mengatasai setiap
permasalahan bagi penerimaan rendah.
Perbincangan/ Analisis
Analisis
ini akan membincangkan dengan lebih lanjut dua jenis penerimaan iaitu
penerimaan tinggi dan penerimaan rendah berdasarkan contoh-contoh yang
diberikan. Selain itu, analisis ini akan melihat perkaitan antara tahap
penerimaan dengan tahap kebolehbacaan. Tambahan pula, analisis ini akan melihat
cadangan-cadangan yang sesuai dalam mengatasi masalah penerimaan rendah.
Tahap Penerimaan
Wacana
merupakan kesatuan bahasa yang lengkap dan paling tinggi dalam pertuturan dan
penulisan. Hal ini memperlihatkan kesinambungan fikiran, baik dari aspek
komunikasi dan juga konteks. Selain itu, wacana juga merupakan satu rententan
ujaran yang berkaitan antara satu sama lain mengikut urutan kalimat-kalimat.
Menurut
Idris Aman (2010), kebolehterimaan bermaksud idea, gagasan atau mesej yang
diutarakan dalam wacana mesti mampu difahami dan diikuti oleh khalayaknya. Oleh
itu, urutan ayat atau teks dalam wacana bertulis atau ujaran dalam tuturan
perlu diberi perhatian. Jikalau idea itu sukar atau mujarad pewacana wajar
memudahkan cara penyampaiannya dengan memperbanyak keterangan, contoh, huraian,
definisi dan lain-lain.
Menurut
Mohd Rashid Md Idris et al. (2012:
95), penerimaan merupakan salah satu tahap yang terdapat dalam runtutan.
Penerimaan akan menilai tahap penerimaan dan juga pemahaman pendengar ataupun
pembaca terhadap sesebuah teks. Pada tahap penerimaan, seseorang pembaca atau
pendengar akan menentukan sesebuah wacana yang dihasilkan oleh penulis atau
penutur dapat difahami dengan jelas ataupun tidak. Oleh sebab itu, pendengar atau
pembaca merupakan penerima sesebuah wacana. Seterusnya, tahap penerimaan
seseorang itu tinggi sekiranya pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya
wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk lisan mahupun tulisan. Tambahan
pula, tahap penerimaan menjadi tinggi apabila tahap tujuan sama dengan tahap
penerimaan. Tahap penerimaan dalam analisis wacana ini dapat dibahagikan kepada
dua iaitu :
Penerimaan Tinggi
Penerimaan
tinggi bermaksud sekiranya pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya wacana
yang diujarkan oleh penutur atau penulis sama ada dalam bentuk lisan mahupun
tulisan. Tambahan pula, tahap penerimaan akan menjadi tinggi apabila tahap
tujuan sama dengan tahap penerimaan. Selain itu, penerimaan yang tinggi
terhadap sesuatu wacana yang diujarkan menunjukkan keberhasilan sesuatu
penghasilan wacana tersebut. Hal ini kerana, penerimaan tinggi tersebut
menunjukkan wacana tersebut mendapat tarikan pendengar atau pembaca kerana
mudah difahami dengan jelas. Di samping itu, tahap penerimaan tinggi sekiranya
seseorang penulis atau pembicara mengembangkan idea topik dengan sempurna dan
lengkap bagi memudahkan pembaca memahami tujuan penulisan dan berpuas hati
dengan pembacaan agar mereka dapat memahami wacana yang hendak disampaikan.
Contohnya seperti yang berikut :
Autistik ini dikenali
sebagai neurodevelopmental disorder iaitu satu kecelaruan dalam pembentukan
otak. Fungsi dan bentuk bahasa individu autistik adalah agak terkebelakang jika
dibandingkan dengan kanak-kanak yang seumur dengannya. Individu autistik kurang
berpotensi untuk membentuk fleksibiliti dalam bidang penggunaan bahasa.
Pertuturan mereka berrgantung kepada hafalan. Tajuk perbualan mereka terhad
walaupun mereka mempunyai perbendaharaan kata yang luas. Masalah kata ganti
nama adalah masalah yang sering terjadi dalam pertuturan individu autistik.
Kerencatan akal yang dialami oleh kanak-kanak autistik adalah lebih teruk jika
diukur dari sudut psikologikal, di mana tindak balas terhadap rangsangan adalah
perlahan.
Berdasarkan contoh ayat di atas adalah
dianggap sebagai wacana. Hal ini kerana, ayat tersebut bermakna dan
memperlihatkan saling berkaitan antara suatu ayat dengan suatu ayat yang
seterusnya. Secara tidak langsung, memberikan kefahaman dan kejelasan kepada
pembaca atau pendengar terhadap sesuatu teks. Berdasarkan ayat tersebut ayat
topiknya ialah autistik. Jika dilihat ayat seterusnya menerangkan tentang
ciri-ciri bagi individu yang mengalami autistik. Ayat di atas saling
berkesinambungan antara ayat. Ayat tersebut dilihat menepati tujuan seseorang
penulis dalam sesebuah wacana. Hal ini kerana, ayat tersebut mempunyai makna
dan mempunyai kesinambungan antara ayat-ayat. Oleh itu, pembaca dapat memahami
tujuan penulis tersebut. Hal ini menunjukkan tahap tujuan seseorang penulis
adalah sama tinggi dengan tahap penerimaan pembaca apabila pembaca dapat
memahami sesebuah teks yang ditulis oleh penulis ayat ini. Contoh ayat yang
lain boleh dilihat adalah berdasarkan ayat yang berikut:
Pokok kari atau nama saintifiknya ialah
Murraya Koenigii merupakan sejenis pokok yang kecil, malar hijau dan
ketinggiannya boleh mencapai 3-5 meter. Batangnya tidak begitu lurus, berdahan
banyak dan bercabang-cabang. Batang pokok kari ini adalah jenis kayu lembut
ketika muda dan menjadi kayu yang keras apabila dewasa. Daun kari mempunyai
susunan yang bertentangan dengan bentuk epiliptik berukuran 2-3 cm panjang dan
1.0-1.5 cm lebar. Daun kari ini akan membentuk silara yang agak rimbun. Daun
kari ini mempunyai bunga kecil yang berwarna putih.
Berdasarkan contoh ayat di atas,
ayat tersebut dianggap sebagai sebuah wacana kerana membawa makna. Hal ini
kerana, ayat tersebut menunjukkan bahawa penulis ingin menyampaikan sesuatu
maklumat kepada pembaca tentang sesuatu perkara iaitu berkaitan dengan pokok
kari. Tahap penerimaan seseorang pembaca terhadap teks tersebut dapat dinilai.
Hal ini kerana, pembaca dapat memahami tujuan penulis menulis wacana tersebut.
Oleh sebab itu, menunjukkan bahawa tahap tujuan seseorang penulis adalah sama
dengan tahap penerimaan pembaca. Antara contoh lain juga dapat dilihat di bawah
ini :
Kanak-kanak yang menghidapi Sindrom Down mempunyai ciri-ciri
fizikal yang unik kerana mempunyai iras muka yang hampir sama. Mereka juga
mempunyai pangkal hidung yang kemek. Mata mereka adalah sepet iaitu bahagian luarnya
naik ke atas dan terdapat lipatan pada kedua-dua sisi hidung yang menutupi
bahagian dalam mata. Selain itu, mata mereka sentiasa berair dan kelihatan
merah. Saiz mulut mereka adalah kecil dan sentiasa terbuka serta tidak tertutup
dengan rapat. Tambahan pula, saiz lidah yang tebal, kasar dan pendek
menyebabkan lidah penghidap Sindrom Down selalu terjelir. Di samping itu,
mereka mempunyai bentuk badan yang gempal, rendah dan agak bongkok. Mereka juga
majoritinya berambut lurus dan lembut.
Berdasarkan contoh ayat di atas
penulis sebenarnya ingin menyampaikan maklumat kepada pembaca atau pendengar
berkaitan dengan ciri-ciri fizikal kanak-kanak yang menghadapi Sindrom Down.
Jika dilihat ayat tersebut mempunyai makna. Hal ini kerana ayatnya mempunyai
perkaitan dan mempunyai kesinambungan antara satu sama lain. Tahap penerimaan
oleh pembaca dan pendengar terhadap teks ini dapat dinilai. Hal ini kerana,
pembaca atau pendengar dapat memahami tujuan penulis menulis sesebuah wacana
tersebut. Contoh yang lain adalah seperti di bawah:
Obesiti atau kegemukan menyumbang kepada pelbagai jenis
penyakit kronik yang boleh membawa kepada kematian. Penyakit-penyakit yang
dihidapi kesan daripada obesiti boleh merendahkan kualiti hidup penghidapnya.
Antara penyakit-penyakit yang disebabkan oleh obesiti ialah Dyslipidaemia,
kegagalan jantung, Osteoarthritis, dan lain-lain lagi.
Ayat di atas menjelaskan maklumat
mengenai implikasi kegemukan atau obesiti. Ayat di atas merupakan laras sains
kerana menggunakan istilah-istilah sains seperti dyslipidaemia, Osteoarthritis dan lain-lain. Ayat ini
mempunyai makna dan memenuhi sesebuah wacana. Hal ini demikian kerana, setiap
ayat yang ditulis mempunyai kesinambungan antara satu sama lain. Tahap
penerimaan bagi ayat ini adalah dapat dinilai kerana pembaca atau pendengar
dapat memahami dengan jelas apa yang cuba disampaikan oleh penulis.
Penerimaan Rendah
Penerimaan
rendah merujuk kepada sesuatu ayat yang disampaikan oleh penulis atau penutur
yang tidak bermakna. Sekiranya ayat tersebut tidak membawa apa-apa makna maka
ayat tersebut akan sukar difahami oleh pendengar atau pembaca. Tambahan pula,
ayat seperti itu tidak boleh dikategorikan sebagai sesebuah wacana. Sekiranya
fenomena ini terjadi maka tahap penerimaan pembaca atau pendengar terhadap
sesebuah ayat adalah rendah. Antara contoh ayat tersebut adalah seperti yang
berikut:
Nur Sakinah merupakan seorang anak yang sangat taat kepada
ibu bapanya. Dia selalu dimarahi oleh ibu bapanya kerana selalu melakukan
perkara yang dilarang sehinggakan ibu bapanya berasa kecewa dengan sikapnya
itu.
Berdasarkan ayat di atas adalah
tidak boleh dianggap sebagai sebuah wacana. Hal ini kerana ayat tersebut tidak
bermakna dan secara tidak langsung menimbulkan kekeliruan kepada pembaca atau
pendengar. Ayat di atas merupakan ayat yang berlawanan dengan ayat seterusnya.
Jika dilihat ayat tersebut menerangkan bahawa ‘Nur Sakinah seorang anak yang sangat taat kepada ibu bapanya’
adalah berlawanan dengan ‘Dia selalu
dimarahi oleh ibu bapanya kerana selalu melakukan perkara yang dilarang
sehinggakan ibu bapanya berasa kecewa dengan sikapnya itu’. Hal ini
bermakna ayat tersebut tidak membawa makna dan sekaligus menyebabkan tujuan
wacana ayat tersebut tidak jelas.
Apabila keadaan ini berlaku sudah pasti akan menimbulkan
kekeliruan kepada pembaca atau pendengar. Hal ini telah mengakibatkan pembaca
atau pendengar tidak memahami sesuatu ayat yang ingin disampaikan dengan jelas
dan tepat. Tambahan pula, ayat tersebut tidak menunjukkan kesinambungan dan
perkaitan antara satu ayat dengan ayat yang lain. Di samping itu, keadaan ini
akan menyebabkan tahap tujuan seseorang penulis atau penutur tidak sampai
kepada tahap penerimaan seseorang pembaca dan pendengar kerana pembaca atau
pendengar tidak memahami makna ayat tersebut serta tujuan penulis atau penutur
menyampaikan ayat tersebut. Oleh itu, ayat tersebut dianggap mempunyai tahap
penerimaan yang rendah dan tidak digolongkan sebagai sebuah wacana yang utuh.
Antara contoh ayat yang lain adalah seperti yang berikut:
Maslinda seorang yang sentiasa memakai pakaian yang sopan
dan menutup aurat. Dia selalu dipandang serong oleh masyarakat kerana selalu
memakai pakaian yang menjolok mata.
Berdasarkan
ayat di atas menunjukkan bahawa ayat tersebut membawa makna yang bertentangan
dengan dengan makna ayat yang kedua. Ayat yang disampaikan kepada pembaca atau
pendengar tersebut adalah tidak bermakna. Ayat di atas tidak menunjukkan
kesinambungan dan perkaitan antara satu ayat dengan satu ayat yang lain. Ayat
itu sepatutnya apabila Maslinda seorang yang sentiasa memakai pakaian yang
sopan dan menutup aurat maka sudah tentulah dia tidak akan memakai pakaian yang
menjolok mata sehinggakan masyarakat memandang serong terhadapnya. Jika
wujudnya pertentangan seperti yang berlaku pada ayat ini akan mengakibatkan
pembaca atau penutur keliru dalam memahami makna sebenar ayat tersebut. Ayat
seperti ini tidak dianggap sebagai sebuah wacana. Keadaan ini akan menyebabkan
tahap penerimaan terhadap ayat ini menjadi rendah. Contoh yang seterusnya :
Leman seorang pelajar yang rajin berusaha dan cerdik. Di
sering melakukan salah laku buli dan vandelisme serta sering dimarahi oleh guru
kelasnya.
Contoh ayat di atas menunjukkan dua
ayat yang mengandungi makna yang bertentangan antara satu sama lain. Sekiranya
penulis atau penutur menyampaikan sesuatu ayat yang sebegitu maka pendengar
atau pembaca akan menghadapi kesukaran untuk memahami makna ayat tersebut
dengan jelas. Kekeliruan makna ayat tersebut akan menyebabkan ayat ini tergolong
dalam tahap penerimaan yang rendah. Ayat di atas sepatutnya apabila Leman
seorang pelajar yang rajin berusaha dan cerdik maka sudah tentulah dia tidak
akan melakukan salah laku buli dan vandelisme serta sering dimarahi oleh guru
kelasnya. Namun, ayat tersebut berlawanan antara ayat yang pertama dengan ayat
yang kedua. Contoh berikutnya ialah:
Persembahan deklamasi sajak oleh Firdaus amat menarik dan
mendapat tepukan yang gemuruh. Persembahannya begitu hambar dan membosankan.
Berdasarkan contoh di atas ayatnya juga tidak
berkesinambungan dan tidak ada perkaitan antara ayat yang pertama dengan ayat
yang kedua. Sepatutnya apabila persembahan deklamasi sajak oleh Firdaus amat
menarik dan mendapat tepukan yang gemuruh maka sudah tentu persembahannya tidak
hambar dan tidak membosankan. Contoh ayat tersebut telah memberi kekeliruan
makna kepada pendengar atau pembaca. Tambahan pula, ayat yang ingin disampaikan
oleh penutur atau penulis tidak jelas maknanya. Oleh sebab itu, ayat ini
digolongkan sebagai tahap penerimaan yang rendah kerana tahap tujuan penulis
atau penutur tidak sampai dengan jelas kepada pembaca atau pendengar
Perkaitan Tahap Penerimaan dengan
Tahap Kebolehbacaan
Menurut
Marohaini Yusoff (2014: 22)
mendefinisikan bahawa kebolehbacaan merupakan satu konsep yang merujuk pada
tahap atau darjah susah senangnya sesuatu bahan untuk dibaca. Bahan yang susah
untuk dibaca dikatakan mempunyai tahap kebolehbacaan tinggi. Manakala bahan
yang senang dibaca dikatakan mempunyai kebolehbacaan yang rendah. Tahap
kebolehbacaan sesuatu bahan bacaan diukur apabila bahan itu dibaca. Oleh itu,
tahap kebolehbacaan sesuatu bahan itu berbeza-beza, bergantung pada tahap
kebolehan membaca seseorang pembaca. Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2012: 98), tahap penerimaan yang
melibatkan seseorang pembaca atau pendengar adalah bergantung kepada tahap
kebolehbacaan mereka.
Kebolehanbacaan adalah berkaitan
dengan beberapa aspek seperti proses membaca iaitu pemahaman atau kefasihan.
Sekiranya, seseorang pendengar atau pembaca menguasai aspek tersebut maka
secara tidak langsung akan mempengaruhi sesuatu tahap penerimaan terhadap bahan
yang disampaikan oleh penulis atau penutur. Menurut Marohaini Yusoff (2014:
24), tahap kebolehbacaan ini dipengaruhi oleh beberapa faktor antaranya ialah
perbendaharaan kata, pembentukan ayat atau jenis ayat dan panjang pendek ayat
serta perkataan. Selain itu, penggunaan konsep-konsep, saiz dan stail cetakan,
penggunaan dan penyusunan bahan visual atau grafik, bentuk penulisan,
penyusunan idea atau isu minat pembaca dan pengetahuan latar pembaca juga
mempengaruhi tahap kebolehbacaan.
Pemahaman terhadap sesuatu bahan
bukanlah sekadar dikaitkan dengan makna-makna yang terdapat dalam tulisan
bercetak tetapi juga turut bergantung kepada kelancaran dan kefasihan serta
tarikan dan minat terhadap bahan yang dibaca. Hal ini merupakan suatu elemen
yang sangat penting supaya pembaca atau pendengar dapat memahami sesebuah
wacana yang disampaikan oleh seseorang penutur atau penulis. Oleh itu, tahap
penerimaan sesuatu bahan yang dibaca sudah tentu akan menjadi tinggi. Marohaini
Yusuff (2014: 24-25), mengatakan bahawa minat dan pengetahuan serta pengalaman
pembaca merupakan faktor yang tidak dapat dikawal. Contohnya, bahan X mungkin
dapat menarik minat pembaca atau pendengar A tetapi membosankan pembaca atau
pendengar B. Apabila situasi ini berlaku menunjukkan bahawa kebolehbacaan bahan
X adalah rendah bagi pembaca atau pendengar A dan tinggi bagi pembaca atau
pendengar B. Lazimnya, seseorang itu mendapati pembacaan sesuatu bahan
menyeronokkan kerana mereka sudah mempunyai pengetahuan dan pengalaman lalu
yang dapat dikaitkan dengan apa yang dibaca.
Jika dilihat berdasarkan contoh situasi tersebut tahap
kebolehbacaan sememangnya dapat dikaitkan dengan tahap penerimaan. Sekiranya,
kebolehbacaan pembaca atau pendengar rendah maka sudah tentulah tahap
penerimaan terhadap sesebuah wacana adalah tinggi kerana sesebuah wacana
tersebut dapat memberi kefahaman, kefasihan dan juga berupaya menarik minat
mereka. Manakala, jika kebolehbacaan pembaca atau pendengar tinggi terhadap
sesuatu bahan maka tahap penerimaan mereka akan menjadi rendah kerana bahan
tersebut tidak memberi kefahaman, tidak menarik minat mereka dan menimbulkan
kekeliruan kepada mereka.
Selain itu, aspek kebolehbacaan turut menegaskan tentang
masalah pemahaman terhadap pengetahuan makna dan juga frasa serta boleh
menghubungkan bahan-bahan yang dibaca dengan pengalaman-pengalaman seseorang.
Oleh itu, aspek kebolehbacaan oleh seseorang pembaca dalam tahap penerimaan
sangat penting supaya seseorang itu dapat membaca sesebuah wacana dengan baik
dan seterusnya dapat memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan oleh
seseorang penulis.
Cadangan Mengatasi Tahap Penerimaan
Rendah
Masalah
tahap penerimaan rendah ini berlaku adalah disebabkan oleh beberapa aspek
tertentu. Walau bagaimanapun, setiap masalah atau kerumitan yang berlaku sudah
tentulah mempunyai langkah dan cara yang sesuai dalam mengatasi permasalahan
itu. Apabila tahap penerimaan rendah dapat diatasi dengan baik maka sudah
pastilah wacana yang disampaikan itu menjadi lebih bermakna dan secara tidak
langsung komunikasi yang diwujudkan akan lebih efektif serta berkesan. Seperti
yang diketahui, sesebuah teks yang dianggap baik apabila tujuan penulis sama dengan
penerimaan pembacanya. Sekirannya tujuan pembaca atau pendengar ingin
mendapatkan sesuatu maklumat maka tujuan penulis atau penutur mestilah sama
dengan tujuan pembaca atau pendengar tersebut.
Contohnya, pembaca ingin mendapatkan
maklumat mengenai obesiti atau kegemukan maka pembaca tersebut hendaklah
mendapatkan dan mencari wacana atau teks seperti buku-buku ilmiah yang
berkaitan dengan obesiti atau kegemukan. Seandainya, pembaca tersebut mencari
dan membaca bahan-bahan ilmiah yang tidak berkaitan dengan tujuannya itu
seperti buku politik, buku masakan dan lain-lain sudah tentulah tahap
penerimaannya rendah dan secara tidak langsung komunikasi antara pembaca yang
ingin mendapatkan maklumat mengenai obesiti atau kegemukan dengan penulis
politik dan masakan tidak berkesan.
Seterusnya, bahasa yang digunakan
oleh penulis atau penutur mestilah bahasa yang dapat difahami dengan jelas oleh
pembaca atau pendengar. Misalnya, penulis atau penutur menggunakan bahasa
Melayu ketika komunikasi berlaku maka
pembaca atau pendengar haruslah memahami bahasa Melayu tersebut. Hal ini
barulah tahap penerimaan akan menjadi tinggi kerana pembaca atau pendengar
faham dengan jelas melalui penggunaan bahasa Melayu tersebut. Sekiranya,
penutur menggunakan bahasa Melayu kepada mereka yang tidak memahami mahir dalam
bahasa Melayu atau tidak faham bahasa Melayu sudah pastilah tahap penerimaan
tersebut akan menjadi rendah. Oleh itu, bahasa yang digunakan oleh golongan
penutur dan penulis mestilah difahami oleh golongan pendengar atau pembaca.
Bahasa yang berlawanan dengan bahasa yang difahami oleh pembaca atau pendengar
akan mengakibatkan tahap penerimaan rendah.
Selain itu, penulis atau penutur
perlulah menggunakan ayat yang mudah difahami oleh pembaca atau pendengar.
Penulis atau penutur perlu memastikan ayatnya tidak menimbulkan kekeliruan
kepada pembaca atau pendengar. Penggunaan ayat yang ringkas, tidak
berbelit-belit dan tidak mengelirukan pembaca atau pendengar perlu dititik
beratkan atau ditekankan oleh penulis atau penutur dalam memastikan tahap
penerimaan tinggi. Tambahan pula, penutur atau penulis sememangnya digalakkan
untuk menggunakan ayat yang padat tetapi ringkas.
Penulis atau penutur juga perlulah
bijak dalam mengembangkan idea topiknya dengan sempurna dan lebih bermakna.
Oleh itu, penulis atau penutur mestilah mempunyai pengetahuan dalam tautan dan
runtutan. Hal ini kerana, tautan dan runtutan berupaya untuk mengembangkan
sesuatu idea serta dapat memastikan penulisan tersebut mempunyai pertalian.
Apabila penulis atau penutur dapat mengembangkan idea topiknya dengan baik maka
kesinambungan atau perkaitan antara satu ayat ke satu ayat yang lain akan
terwujud. Hal ini secara tidak langsung memberi kefahaman kepada pembaca atau
pendengar dan terhasilah tahap penerimaan yang tinggi.
Rumusan
Secara
kesimpulannya, wacana ini merupakan unit bahasa yang mempunyai kesatuan fikiran
yang utuh dan melebihi batas ayat. Wacana bukan sahaja disampaikan melalui
tulisan malahan melalui lisan iaitu komunikasi. Wacana boleh terdiri daripada
ayat, sejumlah ayat, ceraian, dialog, bab, buku, siri buku dan lain-lain lagi.
Hal ini menggambarkan bahawa hubungan dan perkembangan idea secara berturutan
dan lengkap. Selain itu, wacana dikatakan utuh agar pembentukkannya dapat
memberi kejelasan dan kefahaman kepada pembaca atau pendengar. Oleh itu, dapat
dilihat bahawa sesebuah wacana yang dihasilkan oleh seseorang penutur mahupun
penulis berupaya mempengaruhi tahap penerimaan sama ada tinggi ataupun rendah.
Penerimaan tinggi terhadap sesebuah
wacana berlaku apabila seseorang pembaca atau pendengar memahaminya dengan
jelas dan apabila tahap tujuannya sama dengan tahap penerimaan. Tambahan pula,
wacana yang tidak menimbulkan kekeliruan dan tidak menggunakan ayat yang berbelit
juga menjadi faktor kepada penerimaan tinggi. Penerimaan rendah pula berlaku
apabila ayat yang disampaikan oleh penulis atau penutur tidak bermakna dan
menimbulkan kekeliruan kepada pembaca atau pendengar. Oleh sebab itu, sesuatu
ayat yang disampaikan oleh penutur atau penulis tidak dapat difahami dengan
jelas. Apabila situasi ini berlaku ayat tersebut tidak digolongkan sebagai
sebuah wacana.
Selain itu, tahap penerimaan ini
juga dilihat amat berkait rapat dengan tahap kebolehbacaan kerana, kebolehbacaan
ini berkait dengan pemahaman dan kefasihan. Hal ini bermaksud jika seseorang
pembaca atau pendengar itu mempunyai tahap kebolehbacaan yang baik maka sudah
pastilah mereka dapat memahami sesebuah wacana dengan jelas. Selain itu, jika
dilihat masih lagi terdapat penghasilan ayat yang tidak utuh dari segi
wacananya yang mengakibatkan tahap penerimaan menjadi rendah. Oleh itu,
langkah-langkah atau cara mengatasi masalah tahap penerimaan rendah yang
dinyatakan dalam analisis ini sedikit sebanyak dapat membantu untuk memastikan
tahap penerimaan menjadi tinggi.
Rujukan
Hendry Tarigan. (1995). Pengajaran Wacana. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Idris Aman. (2010). Analisis Wacana. Bangi: Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Kamus Dewan Edisi Keempat. (2015). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan abdul
dan Adenan Ayob. (2012).
Tatabahasa Wacana. Perak : Emeritus Publications.
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan abdul
dan Adenan Ayob. (2012).
Analisis
Wacana. Perak : Emeritus Publications.
Mahoraini Yusuff. (2014). Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman: Memantapkan
Pembelajaran
di Sekolah Menengah. Selangor:
PTS Akademia
Sanat Md. Nasir. (2002). Tautan
dalam Wacana Bahasa Melayu Akhbar. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Wacana (2012). Diperoleh pada 20 April, 2015 daripada
wacanaq.blogspot.com
2009/07/wacana.html
No comments:
Post a Comment